Anul II de facultate. Cursul de Structuri Sociale ale Comunicării. De la începutul cursului, suntem anunțați de tema finală pentru a inta în examen: intervievarea unei persoane care a participat la revoluție, fie activ, fie pasiv, din fața televizorului. Scopul acestei teme ? Să răspundem la întrebarea „a fost sau n-a fost revoluție”. După patru ani, interviul pe care mi l-a acordat Maria Marinescu în cea mai tristă toamnă din viața mea, a apărut într-un volum intitulat „Tânăr student, caut revoluționar”, apărut la editura Curtea Veche.

M-au încercat multe sentimente de-a lungul timpului. De la un sentiment de mirare de tip „cu gura deschisă” când Maria Marinescu îmi povestea cu lux de detalii cum a luat bătaie la Poliția Capitalei și la Penitenciarul Jilava, până la șuvoaiele de lacrimi pe care nu le puteam opri când am transcris interviul, cuvânt cu cuvânt, pentru cursul de Structuri Sociale ale Comunicării.

De la o tristețe profundă cauzată de asocierea cu bunicul meu, soldat în al doilea război mondial, prizonier la ruși pentru patru ani, care era la vremea aceea un tânăr fără prea multe cunoștințe de istorie și de actualitate politică până la regrete la fel de profunde, adunate în oftatul doamnei Marinescu, de fiecare dată când spunea că „n-a avut minte deloc, chiar credea că lucrurile se vor schimba și că noul regim o să fie unul mai bun”, toate le-am resimțit la transcrierea interviului.

Și acum, după ce mi-am văzut numele în cuprinsul unei cărți unde povestea doamnei Marinescu numără doar paisprezece pagini din o mie, cum un bun prieten mi-a spus, mă încearcă aceleași sentimente. Am încercat să citesc interviurile colegilor mei, cu alți revoluționari. Nu pot. Suferința și umilința acestor oameni prezentați în cele o mie de pagini ale cărții „Tânăr student, caut revoluționar”, este prea mare pentru mine. Poate sunt eu prea sensibilă, dar această carte nu este beletristică. Este o istorie vie a unui popor care și-a căpătat libertatea prin forțe proprii și mai ales prin foarte multă suferință.

Lansarea cărții a avut loc la Bookfest și cartea se poate comanda online de aici.