Am crescut până la șase ani la bunici, într-un orășel de munte. Apoi, mi-am petrecut fiecare vacanță acolo, până acum doi ani. Bunicii mei ascultau Radio România Actualități de la ora 06.00 până la 22.30, iar atât bunica, cât și bunicul, în nopțile cu insomnii, deschideau radioul. Am crescut, practic, cu radioul. Bunicii mei au ales să-și facă abonament la televiziunea prin cablu foarte târziu, prin 2000. Nu-i duceam lipsă televizorului pentru că oricum nu stăteam prea mult în casă. Și nu mă plictiseam mai deloc dacă vremea urâtă mă ținea în casă. Din amintirile mele timpurii, rețin cu acuratețe faptul că bunica mă convingea să stau în casă într-un anumit interval orar pentru că erau piese pentru copii la teatrul radiofonic.

Zilele trecute l-am redescoperit: în fiecare noapte, începând cu ora 01.30, pe Radio România Cultural, este teatru radiofonic. Sunt din nou mică, pe scaunul din lemn vopsit și revopsit din bucătărie, de lângă bufetul pe care era așezat radioul. Același scaun pe care mă urcam să dau radioul mai tare sau mai încet. Văzându-mă înapoi în timp, în bucătăria bunicilor, mi-am dat seama că idealul de bărbat mi l-am format de atunci. Îmi amintesc cât de înalt mi se părea bunicul pentru că el doar ridica mâna și ajungea la radio. Și mi se părea fascinant.

Acum reascult la teatrul radiofonic adaptarea după unul dintre puținele romane de dragoste românești, „Adela” lui Garabet Ibrăileanu. 68 de minute cu Ștefan Iordache, mon cher maitre, vocea personajului Emil Codrescu. Piesa o găsiți aici.

„Adela” este despre o încărcătură emoțională și fizică a personajului care ne-o prezintă pe Adela într-un jurnal, pentru care un sărut pus pe încheietura unei mâini delicate de tânără femeie, acolo unde dantela mânecii se sfârșește, este cel mai înalt grad de iubire. Emil consideră iubirea pentru Adela o boală și tocmai de aceea notează toate fazele în propriul jurnal, să vadă cum se schimbă această „boală”.

Cartea o puteți achiziționa din colecția Biblioteca pentru toți. Însă vă recomand mai cu căldură teatrul radiofonic.