Majordomul/ The Butler spune povestea impresionantă a majordomului de culoare Cecil Gaines (interpretat de Forest Whitaker), care a servit opt familii prezidenţiale la Casa Albă, între 1957 şi 1986. Filmul este inspirat din articolul ziaristului Wil Haygood “A Butler Well Served by This Election”, apărut în Washington Post, despre viaţa fostului majordom al Casei Albe Eugene Allen. Prin ochii lui Eugene Allen şi ai familiei sale, filmul urmăreşte istoria Statelor Unite, trecând în revistă evenimente relevante precum mişcarea pentru obţinerea drepturilor civile de către populaţia de culoare, asasinarea lui Martin Luther King şi a lui John F. Kennedy, acţiunile protestatare ale Panterelor Negre, Războiul din Vietnam şi Scandalul Watergate. Ca majordom la Casa Albă, Cecil trăieşte toate aceste evenimente atât din interior, cât şi din exterior, confruntat cu conflictele din propria familie. Povestea lui Cecil este, în acelaşi timp, extraordinară, dar şi universală, înfăţişând modul în care fiecare generaţie încearcă să se definească şi să trăiască visul american.

The Butler

The Butler

„Majordomul“ este adresat foarte specific unui public dornic de poveşti motivaţionale, sarea și piperul fiind oferite de contextul istoric. „Majordomul“ are toate ingredientele unui film croit special pentru Oscar şi menit a prinde la un public cât mai larg şi cât mai dornic de a i se livra o poveste despre succes personal, emancipare şi o Americă ce-şi transformă greşelile istorice în atuuri.

Subiectul este inedit – un copil de culoare ajunge, la maturitate, majordom la Casa Albă, unde, după cel de-al Doilea Răboi Mondial, serveşte mai mulţi preşedinţi – de la Eisenhower până la Reagan. Este povestea de succes a unui personaj (real) care traversează un secol de istorie a SUA – de la sclavia părinţilor culegători de bumbac de la începutul secolului al XX-lea, la momentul când Barack Obama ajunge preşedintele SUA.

Mai mult, acest scenariu motivațional urmează un fir narativ cronologic, uşor de reţinut, ale cărui desfăşurare şi încheiere par a susţine cauza determinismului istoric – a unui Mesia care întruchipează succesul luptei de decenii a minorităţii de culoare.

Cu toate acestea, mă așteptam ca majordomul să ne povestească mai mult despre discuțiile din spatele ușilor închise de la Casa Albă. Mă așteptam la mai multă dramă la moartea lui Kennedy din partea majordomului. Și mă așteptam ca după înmormântarea fiului cel mic, un dialog grandios să existe între președinte și Cecil. Tocmai de aceea, cred că „Majordomul“ poate fi privit ca un curs de istorie pentru începători, o istorie redată însă emoţional. Există câteva intenţii de a trata critic personalităţi, evenimente sau comportamente: caricaturizarea unor preşedinţi (Johnson, Nixon); propunerea mai multor căi de „luptă” – strategia pas cu pas a tatălui, activismul violent al fiului cel mare sau patriotismul fiului cel mic, care se înrolează în Războiul din Vietnam; machismul bărbaţilor de culoare faţă de soţiile lor.

Majordomul (The Butler, SUA, 2013)

Regia: Lee Daniels

Cu: Forest Whitaker, Oprah Winfrey, John Cusack