„Vivos voco, mortuos plango, fulgura frango”

Acum 24 de ani, ți-am făcut cel mai frumos cadou aniversar, și știu asta pentru că mi-ai spus-o de atâtea ori : am învățat să merg chiar de ziua ta de naștere. Apoi, prima mea amintire este legată tot de tine : împlineam trei ani și am dus la grădiniță bomboane cu cacao, și când m-am întors acasă, mă așteptai la poartă și m-ai întrebat cum a fost. Îmi mai amintesc cum îmi lustruiai sania și cât de tare te bucurai de entuziasmul meu pentru pomul de Crăciun. Îmi amintesc când am fost prima dată în magazia cu scule și mi-ai explicat fiecare unealtă în parte. Și când m-ai învățat împletitura în patru, cu frunzele de la ceapă. Și când am primit doi (2) saci de jucării de Sf. Neculae, pentru că am fost un copil foarte cuminte.

Dar poate cel mai frumos moment a fost când la cei cinci ani ai mei, ți-am demonstrat că știu să joc table și că nu număr mutările cu degetul, așa cum credeai. Acela cred că a fost momentul decisiv al relației noastre și cred că atunci ai înțeles că învăț repede și că pot să fac corelații. Tot în această perioadă a vieții mele m-ai învățat să fiu om și să îmi pese de cei din jur : mi-ai spus că nu toți copiii au posibilități și că eu trebuie să dau de la mine pentru că eu aveam puțin mai mult. Doamne, și cât am dat ! Cred că doar datorită ție nu sunt deloc atașată de lucruri, ci de oameni, de aceea dau mult mai mult decât primesc, lucru pentru care nu pot decât să-ți mulțumesc.

Când am fost victima bullying-ului și ți-am spus că sunt agresată, ai avut cea mai potrivită atitudine : mi-ai explicat că unii copii sunt mai răi pentru că părinții nu îi ascultă. Câtă dreptate aveai ! M-am simțit protejată și din acel moment nu mi-a mai fost frică de nimeni, deși agresiunile au mai continuat o vreme, însă le ignoram. Astăzi vorbesc în fața copiilor despre cum am fost o victimă, dar am învățat să cer ajutorul și să ascult înainte să ripostez la rândul meu.

Și am crescut cu poveștile tale din război, din prizonierat, din copilărie și de la serviciu. 22 de ani de povești de care nu mă mai săturam. M-ai învățat storytelling prin toate poveștile tale și n-am fost în stare să scriu niciuna, însă le am înscrise cu drag în suflet.

Ai avut o răbdare infinită cu mine, mai ales în adolescență, când au apărut băieții în viața mea. Mi-ai explicat cu atâta înțelepciune cât trebuie să dai ca să primești într-o relație, dar n-am înțeles asta decât recent. Cât îmi lipsește sfatul tău acum.

N-ai crezut în mine și n-ai crezut că pot să urmez facultatea pe care mi-o doream, însă ai venit cu o soluție : să stau la voi un an să mă pregătesc pentru o nouă admitere. Din fericire, n-a fost nevoie, dar am simțit atunci cum întreg universul meu se prăbușește pentru că nu mă considerai suficient de bună, dar s-a reconstruit un an și jumătate mai târziu, când împreună am discutat despre cea mai mare pierdere a mea de până atunci. Am simțit că îmi înțelegeai suferința și că singurele cuvinte pe care mi le puteai spune ca să-mi alini durerea erau de fapt motivațiile medicale. Atunci a început procesul meu de vindecare.

Bunicule, nu ți-am spus niciodată cât de mult ai însemnat pentru mine și cât de important a fost întotdeauna pentru mine să am consimțământul tău în tot ceea ce fac. Nu ți-am spus niciodată că tu ești un model pentru mine și că tot ce mă umanizează pe mine este datorită perioadei petrecute cu voi din copilărie. Nu ți-am spus niciodată cum îmbrățișarea ta oprea timpul în loc și nimeni și nimic nu mă putea atinge. Nu ți-am spus niciodată că te iubesc pentru că ție ți se lumina fața ori de câte ori vorbeai despre nepotul tău, lucru care nu se întâmpla când vorbeai despre nepoata ta. Și nu ți-am spus niciodată că în tine vedeam și încă văd un ideal masculin de care niciunul dintre bărbații din viața mea nici măcar nu s-a apropiat.

Bunicule, chiar dacă au trecut trei ani, rana e încă deschisă. Îmi este atât de dor de tine, de vocea ta, de sfaturile tale și mai ales de îmbrățișarea ta. Mi-e foarte frică că într-o zi o să le uit, așa că te rog să nu permiți asta niciodată. Tu chiar ești cea mai frumoasă parte din mine!

jocuri din copilarie