Nu stiu altii cum sunt, dar noi, romanii, atunci cand facem filme si le mai si prezentam la festivaluri internationale si mai suntem si aplaudati la scena deschisa, nu facem altceva decat sa radem de noi. Si o facem bine de tot. Cel mai recent pe marile ecrane este Closer to the Moon, filmul regizat de Nae Caranfil. Jos palaria, maestre ! Mai rar un film de asa calibru.

Un sumar pertinent l-a facut autorul blogului Raftul cu Idei, scriind ca filmul este « Despre oameni care imbatranesc degeaba, care nu simt nevoia sa lase nimic in cei care vin dupa ei, pentru ca nu le dau nicio sansa, ci ii condamna la prezumtia de vinovatie, in masa. Oameni care cred ca tot se naste dupa ei e prost, superficial, rudimentar si nepoliticos.»

Filmul are un umor fin care te tine atent pana la ultimul minut, iar titlul este ales extraordiar, foarte subtil de altfel. Practic, din comunism tot ne apropiem de luna, si nici pana in zilele noastre nu stim exact ce se intampla acolo, altceva decat ca unii oameni, ca personajul feminin din film, se pot apropia mai mult, soarta fiindu-le mai potrivnica decat a celorlalti: ea scapa de condamnarea la moarte pentru ca este insarcinata, si la ceva timp, este eliberata printr-o potrivire de lege.

« Subiectul e o varianta romantata a „jafulului secolului” din anul 1959, de la Banca Nationala a Romaniei, cand o banda de hoti a inselat vigilenta (pe atunci) militiei si au facut jaful pretinzand ca toarna o scena de film. Asa cum insusi Caranfil spune, filmul e „75% fictiune si 75% adevar”, cu o Vera Farmiga minunata in rolul lui Alice, prezenta feminina a bandei de raufacatori », scrie tion.ro, caci filmul a fost anul trecut prezentat in forma bruta, nefinisata, la TIFF.

Descrierea completa si oficiala a filmului o gasiti aici, iar ca recomandare personala va invit sa ramaneti inclusiv la generic in sala, deoarece pe parcursul acestuia sunt prezentate imagini cu adevaratii membri ai grupului din filmarea originala a reconstituirii evenimentelor. Pentru acest generic, spun inca o data jos palaria, maestre !

Closer to the Moon