Spotlight800x400

Primul din seria Digital Natives Report, raportul de cercetare sindicalizată Financial Behaviour: Bugetul de venituri și cheltuieli al nativilor digitali din România compune o imagine la zi a acestora: tineri români din segmentul 14-24 de ani, activi în mediul online. Cercetarea cantitativă și calitativă a fost realizată de 1424 și Cult Market Research, și este susținută de IQads.

Cateva din rezultatele raportului:

–          Tinerii fără experiență de muncă se așteaptă să primească un salariu între 800 și 1.200 de lei, fiind conștienți că, în lipsa experienței, nu poți avea așteptări mai mari.

–          Tinerii consideră că independența financiară ar trebui atinsă după vârsta de 25-26 de ani, dupa ce au acumulat câțiva ani de experiență pentru a putea obține un venit mai mare.

–          Atunci cand ies in oraș, băieții cheltuie mai mult decat fetele. Băieții care ies în oraș într-o seară cheltuie între 50 și 100 de lei pe băuturi alcoolice, țigări și mâncare. Fetele cheltuie mai degrabă la ieșirile la pizza, fast-food sau la o cafenea, între 10 și 50 de lei.

–          20% dintre adolescenți (14-18 ani) declară că sunt motivați de părinți cu bani pentru ajutorul la treburile din casă și pentru rezultatele bune de la școală.

–          85% dintre adolescenți (14-18 ani) spun că părinții îi ajută cu bani pentru a-și cumpăra mai repede lucruri pentru care strâng și ei bani.

–          26% dintre tinerii adulți (19-24 ani) au un job, însă 57% dintre tinerii din acest segment de vârstă încă primesc bani de la părinți în mod regulat.

–          La ocazii speciale, bani de la rude primesc 92% dintre adolescenți si 82% dintre tinerii adulți, în general suma primită fiind între 50 și 100 lei.

Metodologia raportului

Studiul oferă o suprapunere bună pe demograficele clasice, validarea fiind realizată cu SATI, SNA sau Eurostat, printre altele. De asemenea, studiul acoperă mai bine populația extraurbană decât studiile clasice.

Cercetarea a fost realizată îmbinând metodologii cantitative și calitative. Cercetarea cantitativă prezintă opiniile a 1.077 de tineri, cu vârsta cuprinsă între 14 și 24 de ani, activi în mediul online. Acest eșantion probabilistic a fost extras în mod aleatoriu simplu din panelul 1424.ro, cel mai mare panel de tineri din online-ul românesc (peste 20.000 de utilizatori activi lunar). Perioada de culegere a datelor a fost 6 decembrie 2013 – 6 ianuarie 2014. Instrumentul de cercetare folosit a fost chestionarul structurat. Ajustarea eșantionului s-a realizat cu ajutorul ponderării post-stratificate (în celulă), în conformitate cu statisticile oficiale SATI. Ponderarea post-stratificată s-a realizat cu ajutorul variabilelor gen biologic și vârstă.

Demersul calitativ a cuprins discuții online în cadrul platformei tpu.ro atât pre, cât și post cantitativ. Discuțiile online au avut rolul de a înțelege mai bine modul în care tinerii se raportează la un viitor job, cum pot câștiga bani și ce nevoi de cheltuire au.

Felul în care a fost realizat raportul oferă numeroase atuuri față de studiile clasice, printre care amintim costul redus față de un research online dedicat, dimensiunea mare a panelului (cel mai mare panel de tineri din onlineul romanesc, cu peste 20.000 de utilizatori activi lunar). De asemenea, răspunsurile au fost obținute fără incentive în cele mai multe cazuri (nu au participat la studiu așa-numiții “clickeri” sau paneliști profesioniști, ci membri ai platformei TPU.ro), iar paneliștii au fost mult mai activi decât cei clasici (tocmai pentru ca au fost recrutați pe o platformă de discuții, în mod natural un context bun pentru răspuns la întrebări).

Faptul că provin dintr-o comunitate online, TPU.ro, oferă avantajul unui panel socializat, pe care poate fi testată și impresia de grup, fiind făcute corelații între categorii și industrii permise de structura cercetării.

De asemenea, studiul a beneficiat de o filtrare bună, prin verificarea corectitudinii răspunsurilor (și manual, și automat – de exemplu, chestionarele completate într-un interval prea scurt sunt eliminate).