20140426-190654.jpg

ADEVẮR, adevăruri, s. n. 1. Concordanță între cunoștințele noastre și realitatea obiectivă; oglindire fidelă a realității obiective în gândire; ceea ce corespunde realității, ceea ce există sau s-a întâmplat în realitate. ◊ Adevăr obiectiv = conținutul obiectiv al reprezentărilor omului, care corespunde realității, lumii obiective, independent de subiectul cunoscător. Adevăr relativ = reflectare justă, însă aproximativă, limitată a realității. ◊ Loc. adv. Într-adevăr sau în adevăr = corespunzător realității, în realitate, de fapt. ♦ Conștiința absolută a autenticității și valabilității conținutului credinței religioase; realitatea spirituală ca subiect al revelației și obiect al credinței. 2. Justețe, exactitate. – Lat. ad + de + verum.

FANTEZÍE, fantezii, s. f. 1. Capacitate omenească de a crea noi reprezentări sau idei pe baza percepțiilor, a reprezentărilor sau ideilor acumulate anterior; p. ext. imagine produsă de această facultate; imaginație; reverie. ♦ Spec. Imaginație specifică unui creator (în artă, literatură, știință etc.). ♦ Produs al imaginației; plăsmuire, născocire. 2. Gust, înclinare, dorință ieșită din comun, ciudată (a cuiva). 3. Compoziție muzicală instrumentală de formă liberă, având un caracter de improvizație și de virtuozitate. [Var.: (rar) fantasíe, fantazíe s. f.] – Din fr. fantaisie.

Mie mi se întâmplă des. Cunosc o multitudine de oameni datorită jobului pe care îl am. Mi-e greu de cele mai multe ori să adorm, iar ce se întâmplă în capul meu este un amestec de adevăr și fantezie. Îmi imaginez tot felul de conversații în tot felul de situații, cu oameni pe care îi cunosc de mult timp sau doar ce i-am întâlnit. Cumva, adevărul, adică veridicitatea personajelor din conversațiile mele, este real, în timp ce cadrul este total fantezist, adică în imaginația mea. De cele mai multe ori, și conversațiile sunt cât se poate de reale, deoarece sunt contextuale: vorbesc cu ei despre artă, business, copii, mediu.

De exemplu, am avut ocazia să vorbesc cu actorul Ethan Hawke anul trecut. Deși conversația noastră a durat vreo zece minute, timp de câteva luni am tot avut diverse conversații cu el, în special discuții despre copiii rromi, de care mama lui se ocupă în România. Nu era nici fantezie, dar nici adevăr: eu chiar am vorbit cu Ethan despre copiii rromi din România.

Acum în capul meu se întâmplă alte lucruri. Scriam deunăzi pe rețeaua de socializare următoarele:

20140426-190348.jpg

Acum adorm cu tot felul de concerte simfonice, mai mult sau mai puțin cunoscute. Este extraordinar ce relaxare simt dimineața, chiar dacă dorm doar câteva ore pe noapte, pentru că totul este o fantezie extraordinară, acea compoziție muzicală instrumentală de formă liberă, având un caracter de improvizație și de virtuozitate.